Davids reseblogg

Magasinet

Kategori: Gotland

Det nya året är här och det är jag också, i Stockholm alltså.
På måndagen började jag på den praktikplats som jag självhajpat sedan augusti. I ett snöslaskigt Frihamnen hittade jag Magasin 1, en byggnad som förutom min nya arbetsplats Jarowskij även innehåller all stadens filmutrustning i form av en uthyningsfirma där mina klasskompisar praoar.
Och en Ferrari-återförsäljare. Vid prakrikintervjun förmodade jag att parkeringens exotiska bilar visade på att jag valt helt rätt bransch.



Min roll under de närmaste två månaderna kallas Produktionsassistent. Att vara Prod.ass. (i showbiz har vi inte tid med långa ord) innebär att man får göra lite allt möjligt och för att vara ärlig, det som andra kanske inte vill göra. Men efter en vecka kan jag lugnt säga att det är jättekul och jättekonstigt. Jag har fått städa köket och hämta lunch, men även sitta med på manusmöten och träffa kändisar.
På tal om köket: de olika produktionerna turas om att ta hand om köket, denna vecka var det ”min” produktion, Gustafsson 3tr som hade ansvaret tillsammans med ett annat program.
När Solsidans producent tackade mig för att jag plockat ur maskinen kändes det bra på något sätt att i Mediasverige är man aldrig märkvärdigare än att man rycker in på kökstjänst.

Variation verkar vara nyckelordet bland alla roller i teamet. Att ringa runt till stall för att hitta en tjock häst är en lika vanlig uppgift som att fråga en familj om man får måla om deras kök. Även om mitt inflytande över Sveriges media inte är det största tror jag att det kommer bli några riktigt skojiga veckor framöver med nya uppgifter och trevliga människor.

Kommentarer

  • Jannis säger:

    Om jag kommer och hälsar på, kan vi inte ha filmklubb då tillsammans? :)

    2012-01-15 | 22:49:49
  • Jannis säger:

    Om jag kommer och hälsar på, kan vi inte ha filmklubb då tillsammans? :)

    2012-01-15 | 22:50:08
  • David säger:

    Låt mig gissa...

    Pirates?

    2012-01-18 | 22:21:57

Kommentera inlägget här: