Davids reseblogg

Från metropol till mellanmål

Kategori: Gotland

Ja! Två månader sen sist. Vad har hänt? Praktik. Mycket praktik.
Sist jag rapporterade från Frihamnen hade jag bara upplevt en vecka på förproduktionen.
Arbetet fortsatte i liknande stil med galet många statister som skulle rollsättas, platser som skulle kirras och detta med en ruskigt stor deadline i sikte.
Inspelningsstart är verkligen inget skämt förstod jag snart med stigande stress och spänning för var dag som gick. Mycket av det som var sågs som säkrat var dock muntliga överenskommelser som när som helst kunde spricka. Då gällde det att ha en plan B och helst C också för den delen.

Så var fallet när en chihuahua iklädd frack var hårdvaluta. Mitt uppdrag var att hitta en villig minivovve med bra disciplin och lediga ägare, denna krabat skulle även vara liten nog att passa i en uppsydd hundfrack.
Tydligen kommer chihuahuaor i storlekarna liten och pytteliten och bara den minsta skulle passa i vår festdress. Efter mycket om och men hittades en som backade ur i sista stund.
Producenten räddade mig ur den knipan med grymma dressyrkurs-känningar, men den hunden hade samma färg som fracken. Som tur var hade den ägaren en vän med en mer kontrastrik beige hund. Många liknande uppdrag var högsta prio inför inspelningen och klurades ut i sista minuten med blandade resultat (Det visade sig att hunden inte skällde på kommando under inspelningen).

Inspelningen, ja. Efter sju veckor i planeringsstadiet var jag väldigt spänd inför att se resultatet. Den första inspelningsveckan sammanföll med mitt sportlov, men jag valde bort hemmamys och degande med bror till förmån av häftig teveproduktion med Kändisar.
Det som följde var en sjukt stressig och rolig vecka. Långa dagar med inspelning i ett trapphus innebar att all utrustning måste flyttas upp och ner flera gånger om dagen följt av ett dignande fikabord buret av någon go' assistent såsom jag själv.

Serious Business

Sedan var det tillbaka till Fårösund igen med repris på känslorna från flytten hit i höstas. Att komma från tokstressen med femminutsluncher till stillhetens mecka med 'klucko tei'-fika och mellanmål stup i kvarten blev en kulturkrock.
Vår evigt hemlighetsfulle lärare Kave hade ordnat platser till Roypremiären av Kvarteret Skatans nya film. Tydligen är det tradition att filmer inspelade i Fårösund har en förhandsvisning på minibion Roy och denna var fin som snus. Förutom nävstora snittar som passade bra att smuggla hem som framtida kvällsmat fick vi den bisarra upplevelsen att på plats se David Batra och Johan Glans förklara sin saknad av Bungehallen, lokal ICA-butik och Fårösunds hjärta.


Vår i sundet


Vår nya uppgift inför den stora slutproduktionen är att göra ett ”direktsänt” studio-program med gäster, inslag och hela baletten. Det innebär att på torsdag gör Programledar-David sin debut. Men mer om det senare.


Ha det gott!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: